ARG

Va det någon som såg Kvällsöppet i onsdags?
Fyfan. Jag blev så arg att jag mådde illa.
Jag är ingen jägare, bonde  eller samer men jag bryr mig i alla fall. OM VARGEN.
Jag fattar inte hur vi människor bara kan bestämma hej vilt. Vi kan inte hålla på och leka gud.
I debatten om vargens rätt att finnas eller ej i Sverige fick mig att förstå hur elak en människa kan vara.
Personen som gjorde mig mest arg Heter Bengt Bixi och är Distriktsordförande i jägarnas riksförbund.
Han tycker att
1 Det finns för mycket rovdjur i vissa delar av Sveriga.
(Vart ? Och Vilka? Vi har väll Björn som man inte ser. Några hundra vargar och allt för få Lo djur)
2 Vargen är inte utrotnings hotad i Sverige ( Just nu har vi Cirka 200 vargar)
3 Han gämför Vargen med bovar och banditer som sitter i fängelse. ( Öhhh)
4 Citat av bengt -  För mig låter det väldigt lånsökt och säga att man utrotar vargen när man inte behöver dem i Sverige .(med andra ord Vargen få finnas men inte här i Sverige.)
IDIOT.
Varje Djur som lever i våran värld finns där av en anledning. Dom är alla här av en anledning. Dom har alla ett jobb inom ekosystemet.
Vem är människan som kan bestämma om vilka som får finnas och inte.
Om man ska resonera som idioten Bengt Bixi så kan man lika gärna tycka lika om invandrare.
För i mina öron låter det som Främmande fientlighet.
Den som hade något vettigt att säga är Per Gahrton  ordförande i idéverkstaden cogito.
Om ni inte har sett avsnittet så så kan ni göra det genom att klicka här
Ps Detta är bara hur jag känner.
vargen
Bilden kommer från Djurskyddet.se

Kommentarer
Postat av: Maria

Lätt för dig att säga som är en stadsflicka, vad spelar det DIG för roll om vargen finns eller inte? Jag tror att en stor del av människor som gillar vargen inte nån gång knappt har chans att stöta på dom.

jag tycker att det är viktigt att de som har renstammar och boskap inte störs pga att man inplanterar varg i sverige från andra ställen, för jag fattar inte poängen riktigt. Jag tror att de flesta vill ha varg för att de ser ut som en gosig hund.

Jag förstår att folk är arga å upprörda för att de får dina djur uppslitna av vargar så de lever men måste avlivas. Och för var det ännu värre för då fick man inte skydda sina djur utan att riskera fängelse elle rindragen vapenlicens å det är för jävligt! Inte skulle du vilja se din george bli uppkäkad av en varg å sen efteråt inte känna nån sting av "hat"

Jag är så trött på människor som både är varghatare å som är vargälskare. För i helvete! Det finns så mycket andra djur som är utrotningshotade på riktigt i Sverige och i resten av planeten men istället så riktar många så ooootrooligt mkt fokus på ett rovdjur som vi klarat oss utan en period som faktiskt förr i tiden även sverige hade problem med.

Varg finns i så många länder, häromveckan blev en kvinna dödad i Georgien och ett litet barn. Det låter inte allt för mysigt.

jag tycker att största delen av rovdjurpolitiken så ska de som blir drabbade av att varg finns få bestämma mkt, absolut inte allt men som det har varit så har det varit mycket tvärtom, att de inte fått säga till om nått alls.

Jag bor själv i en stad och blir inte drabbad men jag gillar vargen men tycker att det är så himla irriterande med människor som är så starkt för eller emot, finns faktiskt mellanläge och just där e jag.

Och va fan är du rolig eller!!! Lodjur finns det mer och mer av, har sett flera stycken på bara ett år och de har jag sett från bilen på vägen bara några mil utanför Arvika. Varg har jag sett på en åker också några mil från arvika när jag var ute och gick med min hund och det var typ 7 år sen.

Men har du kollat i skogen nått efter djur eller? Du vet kanske inte att det är där djur finns....

vad ska DU med vargar, björn och lo till?



Jag tycker om dessa djur men gärna att de inte blir för många utan att man håller det på en bra nivå och att man möts på halva vägen.

Ingen brydde sig så mycket när det var mindre varg men nu när stammen växer så blir det jävla liv!

Fokus på riktigt utrotningshotade djur och låt våra rovdjur få vara på en jämnnivå för allas skull.

2010-01-23 @ 00:57:42
Postat av: Emma

Sorry Lilly, men jag måste hålla med Maria här, iallafall till en viss del. Vi människor är oxå en del av ekosystemet och har i princip alltid jagat. Men eftersom vi har vapen nu så kan det ju ses som lite orättvist. Men då har vi ju en lag istället som säger att vi inte får skjuta för många. Man kan se det som att det är lite med 200 vargar på en stor yta, men vi får inte glömma att sverige inte bara består utav skog utan att de samlas på typ samma ställe, dom är ju ett flockdjur. Det innebär ju (som ett löjligt exempel) att i sthlm finns det inga o på andra ställen finns det ett flertal. och tydligen verkar ju just denna ryska vargen va här uppe hos oss.

Jag har oxå tyckt att människan inte ska leka gud. Men det är ju många gånger vi leker gud, bla genom att rädda djur o människor och då är det ok.

Men nu har jag bestämt mej för att lyssna på vargexperterna i de debatter som är o utgår från det. För dom andra pratar mer om sina känslor än om fakta. Både jägare och anti-jägare.

Man kan ju se det som att dom som bor i vargtäta områden kan flytta eller låta bli att släppa ut sin hund. Personer som kanske bott på platser i generationer och levt på det sättet länge. Men då måste vi tänka samma sak varje gång vi känner oss orättvist behandlade, det är "bara" att flytta eller så får jag låta bli att gå ut...

Nej, jag överlåter detta åt först o främst experterna som får bestämma hur jägarna ska göra. För dom vet hur man kan skjuta undan o ha en lagom stam utan att utrota den. Och jag vet ju även att det finns jägare som är för skjutglada..



2010-01-23 @ 10:57:01
Postat av: Renee

Jag håller med dig Lilly, absolut har vargen all rätt att finnas i Sverige..Som du skriver så finns de här av en anledning och jag tror att många blundar för konsekvensera av vad som kan bli om vargen blir utrotningshotad.. Även vargar äter mat,och då menar jag inte bara får och hundar!!

t.ex smådjur i skogen. Vill vi ha för många av dem? nej, lagom av allt är bäst. Människan tror att den är Gud,vilket är otroligt idiotiskt. Förstår inte varför människor blir så arga för att man tycker att vargen ska få vara kvar? Ska man börja utrota alla rovdjur som "stör" människan? Hajar då isåfall? Det finns ju hajatacker, spindlar och ormar? Nej vi är för skyddade här i Sverige och tycker att allt ska undanröjas vid minsta motstånd. Länge leve vargen=)

2010-01-23 @ 11:18:31
Postat av: lajnus

Första intressanta ämnet för mig på denna blogg, förutom när du jämförde Fez med Anton. ;)

Men varför skall inte människans rätt att bestämma över sin egen mark och vårt eget liv gälla i denna jävla vargfråga? VEM behöver vargen? Kan ngn som har en enorm insikt i vårt ekosystem berätta hur djurarterna har utvecklats eller led under de senaste två århundradena utan vargens inverkan? Är det ngn djurart som vi TOP PREDATORS dvs människor inte kunnat reglera själva?Nä!



Så länge vargen inte är rädd för människan eller dess närvaro kommer problematiken alltid dessa två arter emellan kvarstå. Jag tänker aldrig acceptera att mitt liv får stå tillbaka för en likte fågel Fenix återuppstånden ur intet och inplanterad och av politiker uppfödd art som inte bidrar till ekosystemet på något sätt annat än vi jägare och människor klarat av i tvåhundra år!

Så välkommen in i forumet och förklara för mig den lille människan från landet hur vi ska kunna leva likvärdigt med vargen i skogen och inte i trädgården?!



Så LEVE VARGEN....så länge den kan..

2010-01-23 @ 19:59:53
Postat av: Emma

Renee: Ja, det är ju lätt att ta lätt på andras problem.. Lite empatilöst kan man tycka. Personligen tycker jag att dom har löst problemet bra, mötas på halva vägen. Sen om jag inte minns helt fel så är väl heller inte denna vargen här utav naturliga orsaker, utan inplanterad.

2010-01-24 @ 15:11:45
Postat av: Saba

jag håller med dig Lilly, bara för att vi människor har makten att utrota djur som t ex vargar så betyder det INTE att vi har rätt att göra det. Då kan vi väl lika gärna utrota alla andra djur som inte gör nån nytta på denna jord! Jag tycker det är bra att du har så starka åsikter i olika ämnen, det är mer intressant på det viset :)

Och visst, jag älskar också husdjur som tex katter och hundar och har själv haft katter...och klart jag skulle bli ledsen och arg om en varg dödade min katt/hund, men jag känner mig själv och vet att jag skulle tänka på att det är vargens natur att jaga och döda...det var också hundens natur en gång i tiden innan vi människor tämjde den och fick fram "husdjuret"...så om man ska vara riktigt krass så kan man säga att egentligen borde vi sluta ha husdjur, så bortskämda som vi människor är. Men gör vi det? Nej, vi är vana vid att ha husdjur och behåller dom och blir fly förbannade när vargen följer sin rovdjursinstinkt och dödar dom, så som den alltid har gjort, och sätter igång och börjar döda...fy fan...

Men u go Lilly :)

2010-02-14 @ 19:46:53

Lämna en kommentar eller en hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0