Gravid = Science Fiction

Jag tänkte skriva ned några rader om min upplevelse som gravid.
När man som liten tänker på hur det känns att vara gravid då tänker man stor mage, klumpig och kissnödig.
Och så är det.
Men det var mycket mer än så.
I hela mitt liv har jag trott att jag inte kan föda barn.
Jag föddes med ett hjärtfel och blev opererad när jag var 5 år gammal.
Efteråt varna läkarna min mamma om att jag inte kommer att klara av en graviditet eller föda barn.
Och det här har jag trott på i hela mitt liv.
Så när jag blev gravid blev jag rädd.
Men när min läkare gav oss ett grönt ljus  var det självklart att vi skulle ha barn.
Att vara gravid känns mer eller mindre som att man har huvudrollen i en Science Fiction Film.
I Nio månader är det inte DIN kropp längre. Den är till uthyrning eller inneboende om man vill kalla det så.
På nio månader händer det mycket.
Jag kände inte igen mig själv.
Här är flera punkter som jag kom på.
1 Hormoner som spökade hej vilt.
2 Fötter som svullnar upp till två storlekar större.
3 Sugen på mat som man egentligen inte tycker om och vill äta mat som man inte får.
4 Hittar inte sina egna fötter.
5 Kan inte sova på mage.
6 Hittar inte navel och där med kan inte pilla navel ludd.
6 Storleken på många av dina kroppsdelar blir större, Bröst ,mage ,fötter, fingrar, rumpa ,lår ,haka m.m.
Hejdå fötter
När Lilla bebisen sparkar i början är det så roligt.  Man fattar äntligen vad det är som händer.
Men när bebisen är 30 veckor gammal (I magen) och sparkas gör det ont.
När jag var i slutet på min graviditet tyckte jag att det va riktigt obehagligt när hon försökte sparka och röra sig.
Med risk att upprepa sig så kändes det verkligen som en Science Fiction film.
Man såg en rumpa som moona oss , sen kom det en fot, arm, hand ..
Det är ju någon som kryper under ditt skinn.
Allt kändes konstigt och läskigt.
Att bära på ett barn och känna hur hon/han växer är ABSOLUT det häftigaste, jobbigaste och bästa jag har gjort.
Kan inte fatta det ibland men jag gjorde det. Jag klara det.
Något som har skrämt mig så länge.
MOMMA I MADE IT

Kommentarer
Postat av: Renée

vilken fin bild den nedersta :)

2010-03-15 @ 18:07:57
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/
Postat av: micka

den sista bilden, WOW vad fin. den borde du förstora upp och ha i en fin ram någonstans.



vilken härlig berättelse, nu vill jag bli gravid haha :D

det var jätte fint skrivet verkligen.

faan vad skönt att du kunde bli gravid och föda trotts allt sen :D

2010-03-15 @ 18:45:45
URL: http://writalist.blogg.se/
Postat av: Renee

Det fixade du galant gumman.. kram kram

2010-03-16 @ 07:49:20
Postat av: Baloo

Vilken härlig berättelse...ååå vilken fin bild

2010-03-17 @ 10:47:06

Lämna en kommentar eller en hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0